Monday 9 December 2013

Mencari Pelangi Pagi Bab 1


Prolog
"Jesie! Apa terjadi dengan kamu ni?" Aku gerakkan badan sambil  memangku Jesie yang sedang menggeletar (jerking movemet) di atas ribaku.

Perasaan takut seorang ibu mengatasi segalanya, belum pernah aku menyaksikan kejadian seperti tersebut di dalam hidupku. Dalam hatiku berbisik "Adakah Jesie kena serang penyakit sawan?"

"Jesie! Jesie! Jesie!" Aku terus mencuba untuk
membangunkannya dari keadaan 'tarik' tersebut tetapi sia-sia. Jesie masih dalam keadaan tidak sedar diri dengan keseluruhan badannya yang keras dan mengelupur di pangkuanku.

Aliran darah dalam badanku sudah menderu laju, jantung rasa hendak terkeluar dari dada. Perasaan cemas, takut teramat sangat sehingga boleh memikirkan perkara yang tak diingini akan berlaku. 

"Jesssiiieeee...." Aku terus melaungkan namanya dalam sedu sedan...merangkul tubuh kecil tersebut dalam dakapan aku.

Aku sendiri sudah tidak bermaya, terkulai layu menyembah bumi dengan Jesie yang masihku riba tiada tanda untuk sedar semula...

"Baby! Wake up!" Badan aku digerakkan tetapi mataku masih belum terbuka sambil meronta ronta minta dilepaskan mulut ku masih memanggil nama 'Jesie'.

"Baby...you are dreaming! Wake up!" Mukaku ditepuk perlahan. Airmata yang mengalir di sapu lembut dengan Ibu jari kasar.

"What happen to you honey? Nightmare?" Badan suamiku terusku rangkul kasar. Untuk menenangkan diri sendiri. Manakala tangan suamiku mengurut lembut belakangku demi menyalurkan kekuatan kepadaku. 

Setelah bertenang seketika,
aku kalihkan posisi tubuh ku untuk melihat keadaan Jesie. Masih tidur nyenyak! Enggan menganggu lenanya aku duduk sambil memerhatikan keadaannya dengan perasaan galau. 

Wajah suami aku pandang dalam suram lampu malam..."Again I had a bad dream about her! I don't feel good about this..."

"It's just a dream Honey. Nothing going to happen to her." Suami ku cuba mententeramkan keadaan aku.

"No Darling, I feel very bad about this." Aku masih menyangkal pandangan suamiku.

Mana mungkin aku boleh mengabaikan mimpi yang sedemikian rupa dalam sekelip mata.

Jesie adalah satu satunya permata hatiku. "Ya Allah, jauhkan Jesie dari segala perkara yang tidak baik, Kau lindungilah dia siang dan malam." Laluku raup mukaku dengan kedua tapas tanganku untuk mengaminkan doa.

Tidur pun disambung semula tetapi hatiku tetap bergelodak mengenangkan keselamatan anak yang dinantikan selama sepuluh tahun, yang ditatang bagai minyak yang penuh. Anak yang baru hendak bermula becok mulut, berlari sana sini, yang baru mula hendak belajar ilmu dunia dan akhirat.  

No comments:

Post a Comment