Monday 10 August 2015

Nafas Cinta Bab 22

Lena sungguh Madeline Sumang di tempat duduk sebelah. Seakan-akan selesa dengan pemanduan Maximus Randell. Tidak sampai hati pula Maximus Randell hendak membangunkan Madeline Sumang dari lenanya. Tetapi kalau tidak dibangunkan nanti terlepas masa pula mereka.

Lagipun agak sukar juga Maximus Randell mendapatkan tempat seperti yang dirancang. Tambahan pula tempahan saat akhir.

"May, bangun. We are here."

Berpisat-pisat Madeline Sumang bangun sambil menepis tangan Maximus Randell yang mengoncang bahunya. Diluaskan skala matanya di sekitar kawasan parking kereta. Ramai orang lalu lalang di situ. Maklumlah kawasan tersebut memang agak terkenal untuk anak-anak muda, pelancong asing atau ibu bapa membawa anak-anak beriadah pada waktu petang.

"Err, apa kita nak buat dekat sini?" Gugup Madeline Sumang memerlukan penjelasan dari Maximus Randell. Sungguh hairan, bukannya ada tempat yang sesuai untuk berbincang pun di situ. Penuh dengan hinggar binggar bunyi band jalanan atau riuh rendah orang di sekeliling mereka. Amatlah tidak sesuai dengan tujuan mereka untuk makan malam bersama.

"Turun dulu. Ikut I." Arah Maximus Randell sambil tersenyum-senyum.

Arahan demi arahan dari Maximus Randell dipatuhi tanpa bantahan oleh Madeline Sumang. Kalau sebelum tertidur di dalam kereta, mereka melihat keindahan pelangi. Kali ini apa pula kejutan yang diberikan oleh Maximus Randell?

"Come, ikut I."

Bergetar dada Madeline Sumang saat Maximus Randell berani menggenggam tangan kirinya. Hendak ditepis, takut menjatuhkan air muka lelaki itu. Sedangkan orang ramai sedang memerhatikan rentak kaki mereka di sepanjang Kuching Waterfront.

"You, lepaskan tangan I. Rimas la nak jalan macam ni." Pinta Madeline Sumang lembut. Walhal saat itu mukanya setebal tembok besar Cina. Malu menjadi perhatian orang ramai di situ.

"Nope. I tak akan lepaskan you di sini. Lagipun, buat apa nak takut. Bukan I boleh buat apa-apa dekat sini. Tak akan I hilang waras... ini kan public place." Sengaja Maximus Randell mengusik wanita itu. Seronok dia melihat pipi kemerahan Madeline Sumang ketika menahan malu dari panahan mata orang ramai terutama sekali jelingan demi jelingan yang sengaja dia khaskan buat Madeline Sumang.

Malas Madeline Sumang hendak melawan desakan Maximus Randell. Dia ikutkan sahaja ke mana hala lelaki itu menyeret tangannya. Sampai di satu tempat barulah kaki Maximus Randell berhenti melangkah.

"Nasib baik kita on time. Cruise tak jalan lagi." Omel Maximus Randell di tepi telinga Madeline Sumang.

Bulat mata Madeline Sumang. Tidak mungkin mereka hendak naik kapal yang sedang berlabuh di tepi Sungai Sarawak tersebut.

"Jom, kita masuk dulu. Nanti kena tinggal pula."

Hairan! Madeline Sumang ikutkan juga langkah kaki Maximus Randell menaiki Sarawak River Cruise. Dari 'deck' bawah mereka naik ke tingkat atas sekali. Maximus Randell menghulur sekeping kertas kepada pelayan di situ.

Tidak berapa lama, pelayan tersebut membawa mereka ke satu tempat. Agak tersorok dari orang ramai yang mula membanjiri tingkat atas.

Mereka duduk di tempat yang amat ringkas dan santai. Menghadap panorama di sekeliling Sungai Sarawak. Sangat sesuai untuk mereka menghayati keindahan pemandangan di sekitar sungai tersebut.

Angin petang, sepoi-sepoi bahasa menyejukkan kulit mereka pada petang tersebut. Rambut panjang tanpa diikat berterbangan ditiup angin petang tersebut. Cantiknya, pada penglihatan mata Maximus Randell. Tidak berganjak mata hitam pekat lelaki tersebut memaku pandangan ke arah Madeline Sumang.

'Selama ini aku sangat rindukan, you, May. Tak aku sangka kita masih mempunyai peluang untuk bersama dan menghayati detik ini.' Luah Maximus Randell tanpa suara.

"Kenapa kapal ini?" Soal Madeline Sumang untuk mengalihkan pandangan mata Maximus Randell dari terus meratah wajahnya. Bukan sahaja segan tetapi dia tidak sanggup menahan rentak jantung yang semakin mengila di dalam dadanya.

Gatalnya tangan Maximus Randell. Teringin sangat dia hendak membelai wajah putih kemerahan di tepinya. Tetapi tersilap perhitungan buruk pula padahnya nanti. 'Burung' mula jinak jangan pula tersilap langkah. Dek kerana kerakusan diri, 'burun' terlepas lari. Siapa yang susah?

"Remember, dulu you pernah ajak I naik kapal ini, tetapi I tolak. Sebab sibuk sangat dengan kerja I."

Tenang Madeline Sumang menghayati pemandangan di sepanjang Sungai Sarawak. Matahari pula semakin jatuh di ufuk barat. Langit jingga mula melabuhkan tirainya. Indah sungguh warna ciptaan Tuhan ini.

Dalam masa tersebut dia, mengimbas kembali kenangan lama mereka. Bermula di titik yang berkaitan dengan kapal ini. Bukan main seronoknya dia, ketika Maximus Randell merancang membawa dia naik kapal ini untuk menghayati matahari terbenam di sepanjang Sungai Sarawak.

Dan dia amat hampa ketika Maximus Randell, membatalkan rancangan mereka kerana tugas pada saat akhir. Masih ingat malah sangat jelas. Dia merajuk selama tiga hari tidak menghubungi mahupun menjawab panggilan dari Maximus Randell. Sampailah, dia digula-gulakan dengan tiket kapal terbang ke Kuala Lumpur dan seterusnya membawa mereka ke Genting Highland.

"Still fresh. Rasa baru semalam kenangan itu terjadi. Dan kerana merajuk I tersilap langkah...."

Di hujung ayat, suara Madeline Sumang hampir tidak kedengaran. Hanya suara serak, jelas pada telinga Maximus Randell.

"Baby...." Lemah jiwa Maximus Randell melihat wajah ceria Madeline Sumang mula muram. Apa yang sudah dia lakukan? Niat untuk mengembirakan si pujaan hati. Bukan untuk menoreh lukanya semula.

"Cukuplah. Jangan dikenang benda yang sudah lepas. I janji, I tak akan sentuh you selagi kita belum diikat sebagai suami isteri mengikut kehendak you. Kalau sampai I hilang kawalan, you boleh bertindak mengikut pertimbangan you ketika itu. It's okay. I faham." Jelas Maximus Randell sejujurnya. Lelaki dewasa seperti dia, amat sukar untuk mengawal nafsu. Tambahan lagi bila bersama dengan wanita yang memenuhi setiap ruang dalam dirinya.

Hanya pemikiran sihat yang mampu menghalang dari dia bertindak seperti lelaki yang tidak bertemadun.

"Ya... kita mula episod lain." Tambah Madeline Sumang. "Saya, May. Ibu tunggal. Ada anak dua orang. Orang yang nak berkenalan dengan saya kenalah berkenalan dengan anak-anak saya juga. Kalau dia nak ambik saya, dia kena ambik anak-anak saya juga. You know... kami adalah satu package. Buy one free two."

Laju Maximus Randell menelan air liur. Mahu pengsan kalau beginilah gaya Madeline Sumang berkenalan dengan lelaki lain.

"Ohh! Hai, May... I sudi ambik package yang you offer tadi." Lalu lelaki itu menoleh ke arah Maximus Randell. "Sorry, I mencelah." Dia pandang Madeline Sumang semula. "I really mean it, May. Pagi tadi, I dah tanya Ayah you."

Madeline Sumang bungkam. Begitu juga Maximus Randell. Apakah permainan takdir ini? Baru sahaja mereka hendak mencari keserasian semula. Begini pula kejutan yang disampaikan oleh lelaki ini.

"Apa cerita ni, Bro? She is with me." Jerkah Maximus Randell. Terbakar segala usus perutnya ditadahkan dengan cerita tergempar ini. Bila melibatkan Ayah, makin malaplah peluang untuk dia memiliki May dan anak-anak semula. Mahu dia mati terduduk kalau benda ini betul-betul terjadi.

Lelaki itu tersenyum sinis. Atas bawah dia pandang penampilan Maximus Randell. Boleh tahan. Kacak, bergaya dan ada karisma. Mesti dari golongan orang yang terpelajar. Kalau tidak silap dia pernah terserempak dengan lelaki ini.

"And you are?"

"Kita pernah jumpa la...." Kata Maximus Randell dalam nada suara yang sedikit tinggi. Bengang betul dengan si Adam. Tak tahu adap ke? Orang tengah berdua-duaan berani pula dia datang mencelah. Muka tebal serupa kulit badak!

"Eh, Adam... ini Max la. Yang dekat rumah I semasa you datang beberapa hari yang lepas." Sampuk Madeline Sumang.

"Max, ya? Maximus Randell betul kan?" Sinis Adam mengajuk penjelasan Madeline Sumang. Meluat sungguh dia

Maximus Randell mengangguk laju. Tahu pun siapa dia. Baguslah sekurang-kurangnya Adam boleh sedar diri. Jangan pandai-pandai hendak menjadi duri di dalam hubungan dia dan Madeline Sumang. Boleh juga lari jauh-jauh agar senang kerja dia hendak menyatukan ahli keluarganya.

"Kita bersaing, Bos. Best man win!"

Apa Adam ingat Madeline Sumang dan anak-anaknya adalah barang yang boleh dibeli sesuka hati? Darah daging dia tidak mungkin dia akan serahkan kepada Adam.

"No. She is mine. Anak-anak dia adalah anak-anak I. Mana boleh you datang nak ambik dia dari tangan I macam tu sahaja. Benda ini bukan barang mainan yang kita boleh pertaruhkan. This is about my family, Adam."

Adam tersenyum sinis. Apa dia ingat, Adam tidak tahu ke berkenaan jantan yang bernama Maximus Randell ini? Dia tahulah! Sangat-sangat kenal! Paling dia tahu sekali, Ayah Madeline Sumang begitu bencikan Maximus Randell. Dan itu telah memberikan satu kelebihan kepadanya.

"Fuh! Family, ya? Lama ni, mana kau pergi? Aku tak nampak pun kau ada dengan May atau budak-budak tu."

Geramnya Maximus Randell. Boleh Adam sesuka hati melontarkan tuduhan berat itu. Kalau diikutkan perasaan marah, boleh tanggal gigi Adam dia kerjakan.

"You siapa, Adam. Hal I dengan May tak ada kaitan pun dengan you."

"Wow! Tak ada kaitan, ya?" Adam menoleh ke arah Madeline Sumang. "Boleh you jelaskan kepada bekas tunang you ini, siapa yang ada bersama you semasa you susah dahulu? Adakah dia, May?" Sambung Adam.

Silih berganti Madeline Sumang memandang mereka. Serba salah. Adam adalah kawan baiknya. Maximus Randell pula bekas kekasihnya. Tetapi betul ke Maximus Randell adalah bekas kekasihnya? Padahal, dia belum membuang lelaki itu dari penjuru hatinya.

"Adam, I rasa baik you pergi dari sini. Lagipun, tadi I keluar dengan Max. Kami perlukan ruang, tanpa you bersama kami. Terima kasih. I tahu you faham maksud I."

Tergamam Adam apabila ternyata Madeline Sumang tidak menyebelahinya.

"Sampai hati, you, May. Kau ada dia, kau tolak aku ke tepi. Jangan ingat aku nak mengalah dengan mudah. Bapa you terima aku, you tetap milik aku juga. Sekali package dengan tanah you."

"Eh! Apa ni, Adam! Melalut sampai ke hal tanah tu, kenapa? Tanah itu hak aku dan bukan seratus peratus atas nama aku." Marah Madeline Sumang. Apa yang merasuk Adam? Selama ini tidak pula ada tanda-tanda bahawa Adam adalah seorang kaki ugut, tamakkan duit ringgit. Dia selalu nampak peribadi Adam adalah baik. Kalau Adam berperangai seperti sekarang, dia pun tak ingin hendak berkawan dengan Adam.

Memandangkan Madeline Sumang sudah melenting marah terhadap Adam, apa lagi Maximus Randell masuk campur dalam pertelingkahan di antara Madeline Sumang dan Adam. Peluang yang baik, kenapa perlu ditolak?

"Adam, I rasa baik you blah dari sini. Sebelum I hilang sabar. Dan jangan you ingat lagi pasal tanah,  May. Itu hak dia. Dia ada geran tanah. Tak ada sesiapa yang boleh ambil tanah tu melainkan May jual."

"Baik. Aku blah dulu. Tapi aku tak akan berdiam diri. Hal kita tak selesai lagi, May. You akan kahwin dengan I juga dalam masa terdekat ini. Be prepare!" Gertak Adam dengan penuh rasa amarah. Tetapi dia akur juga dengan permintaan Maximus Randell dan Madeline Sumang. Itupun disebabkan mata orang ramai mula menala ke arah mereka bertiga.

"Are you okay, May?"

"Nak okay apa nya? Bagi rosak mood. Dari mana dia tu datang pun tak tahu. Tiba-tiba ajak I kahwin dengan dia. Tak ada laki pun aku tak ingin la kahwin dengan orang macam tu." Bebel Madeline Sumang tanpa menyedari rekahan bibir Maximus Randell. Ya la, bebelan Madeline Sumang telah memberikan satu harapan baru kepada Maximus Randell.

"Hurmm. I, Max. Pernah bertunang tetapi I tinggalkan tunang I. Dan baru sekarang I tahu I ada dua orang anak. Bila melihat mereka seolah-olah memberikan satu aliran tenaga baru di dalam diri I. Saat I lihat wajah mereka, hati I terus jatuh rasa sayang yang tidak terhingga."

Madeline Sumang tebalkan mukanya. Luahan hati Maximus Randell amat menyentuh hatinya ketika itu. Hilang amarah mengenai kebebalan Adam sebentar tadi.

"Apa jadi dengan tunang, you?"

Senyum mesra di wajah ceria Maximus Randell. Ya lah, pujaan hati sedang melayan usikannya.

"Tunang I sebenarnya adalah ibu kepada anak-anak I. Tetapi... I ada satu masalah besar, ibu anak-anak I masih merajuk. Sampai sekarang pun I tak boleh pujuk dia lagi."

Madeline Sumang mengulum senyum. Matanya dilarikan ke arah matahari yang sedang terbenam. Kecantikkan suasana mengindahkan lagi butir bicara mereka. 

"Ohh! Degil juga ibu anak-anak you. Kesian."

Maximus Randell tidak melepaskan peluang dari terus menatap senyuman manis Madeline Sumang. Rindunya dia melayan setiap Madeline Sumang bersembang dengan dia.

"Kalau you kesiankan I, tolonglah I."

"Bagaimana nak tolong you? Sedangkan I ada dua orang anak juga."

"Kalaulah you sudi tolong I, since you pun ada anak, apa kata you jadi girlfriend sementara I. Ini cadangan I saja, tau. Kalau you setuju I on sahaja."

Madeline Sumang melopong. Sukar untuk dia menerima cadangan Maximus Randell. Apa kes menjadi teman wanita Maximus Randell? Bukan itu yang dia inginkan, okay.

"Apalah cadangan merapu you ni? Tadi kan I dah kata, nak ambik I kena ambik cara baik, sekali dengan anak-anak I. Satu package, lupa?"

Lagi lebar Maximus Randell tersenggih. Kali ini, misinya hampir berjaya. Terima kasih, Adam. Kalau tidak kerana kemunculan Adam tadi, belum pasti Madeline Sumang akan secepat ini mengambil keputusan.

"Jadi, kalau macam tu kiranya you sudi la, menjadi Ibu kepada anak-anak I? Tadi I ingat cuma nak cari girlfriend sementara sahaja. Dah you kata macam tu, kiranya jadi la rancangan kita ni. You terima I. I terima you... nak kenal-kenal dulu ke nak terus kahwin?"

"I tak nak pisang berbuah dua kali. Kalau suka kahwin terus la. Tak nak buang masa dengan bercinta."

"Betul ni?" Soal Maximus Randell seakan-akan tidak percaya dengan penerimaan Madeline Sumang.

"Pernah you tanya tunang you tu... Apa pendapat dia semasa you tinggalkan dia?" Tenggelam timbul suara Madeline Sumang menyoal soalan keramat tersebut. Tetapi dia gagahkan juga. Biar puas dia mendengar jawapan dari Maximus Randell.

Tajam renungan mata Maximus Randell memandang wajah mulus Madeline Sumang ketika itu. Tidak dia sangka sama sekali bahawa Madeline Sumang masih mempunyai tanda tanya yang harus dia jelaskan mahupun mendengar penjelasan Madeline Sumang juga.

"No, baby. I ingat you mesti tidak akan memaafkan I lagi. Apa yang I buat dahulu adalah perkara yang dilakukan di luar akal yang waras. Kalau you tak maafkan I, I faham. Jangan paksa diri sendiri untuk memaafkan perbuatan I dahulu. Cukuplah kalau you terima I semula. I sudah jatuh sayang dengan anak-anak kita. Tolonglah bagi l peluang."

Sayunya hati Madeline Sumang bila melihat airmata lelaki itu mula mengalir deras. Begitulah keadaan dia dahulu semasa dia mengemis janji Maximus Randell. Tetapi sampai hati lelaki itu meninggalkan dia. Kini adakah dia sanggup membiarkan Maximus Randell seperti dirinya dahulu? Apa bezanya antara dia dan Maximus Randell kalau dia sekejam Maximus Randell juga?

"Lima tahun, telah mengajar I erti pasrah dalam mengharungi liku-liku takdir kehidupan kita. I redha dengan apa yang telah terjadi. Banyak hikmah yang saya temui selama lima tahun ini. Cuma... semasa you sampai, I ingatkan I kuat tetapi rupanya tidak. I masih ingat derita yang I tanggung selama ini. Amarah datang semula. I marah dekat you. I marah diri sendiri...."

"May, you berhak marah kepada I. Tetapi bukan marah diri you sendiri. I lah penyebab segala derita you selama ini."

"You tahu, kenapa I marah diri I sendiri...."

"No."

"Kerana I tak bagi Ayah putuskan pertunangan kita dahulu. I masih mahu mengikat diri dengan you, Max. Sampai ke hari ini, Ayah marah disebabkan hal ini."

"Tapi... kenapa? You patut benarkan Ayah memutuskan pertunangan kita dari Mak dulu. Kalau benda ini tidak dibuat, sampai bila-bila kita masih terikat. Dan yang menanggungnya you seorang, May. I tidak tahu hal ini. I ingatkan kita sudah putus tunang."

"I tak boleh hidup tanpa you, Max. That is the reason... dan sehingga ke hari ini, I masih harapkan you pulang semula ke pangkuan kami."

Maximus Randell merapatkan kedudukan mereka. Biar dia puas hati mendengar luahan hati Madeline Sumang sejelas-jelasnya.

"Well, I am here, May. I tak akan tinggalkan you dan anak-anak lagi. That is my promise."

"You janji, tidak akan lukakan hati I lagi?" Madeline Sumang sumbatkan mukanya di atas dada lelaki itu. Malunya dia setelah meluahkan segala isi hatinya.

"Ya. I janji. Asalkan you sanggup kahwin dengan I." Kata Maximus Randell dalam bebunga kasih bersama senyuman semanis madu. Kepala Madeline Sumang menjadi sasaran tangannya. Ingin dia cium kepala wanita itu, tetapi takut disalah ertikan perbuatannya nanti.

Pada saat mereka selesai merungkai perasaan masing-masing, kapal tersebut berlabuh semula di tebing yang mereka naik tadi. Keadaan yang tepat sekali, di mana perut perlu di isi dan tekak pula meminta dibasahi.

"Baiklah... Mari kita turun dari sini. I pun sudah mula lapar. Kita makan seafood di Top Spot, boleh?"

Sama seperti Madeline Sumang, Maximus Randell pun mula merasakan bunyi perut yang minta di isi juga. Tambah lagi, begitu lama dia tidak makan di Top Spot. Satu ketika dahulu, tempat itu adalah tempat pilihan mereka untuk makan malam.

"Anything, baby. Top Spot we go...."

"I nak makan Ambal goreng cili kering. Lama tak makan."

"I pun lama tak makan. I rasa last makan Ambal, semasa last dinner kita di sana." Sambung Maximus Randell.

Madeline Sumang tersenyum. Tali pinggang kereta dipasang kemas.

"Samalah kita. Hari ini, I nak makan Ambal sepuas-puasnya. You jangan bising."

Panduan empat roda itu diarahkan ke Top Spot yang terletak beberapa meter sahaja dari kawasan mereka parking tadi.

"Yup. I pun sama. Nak makan Ambal sepuas-puasnya. You jangan bising juga." Kata Maximus Randell sambil memulas stering.

No comments:

Post a Comment