Sunday 2 November 2014

Hijrah Cinta, Bulan Bab 4

Memandang keindahan samudera serta menyaksikan matahari terbit dari ufuk timur, membuatkan aku terfikir betapa hebatnya ciptaan Tuhan ke atas Bumi Bali. Tiupan angin sejuk menambah lagi rasa dingin di atas kulitku. Ajaib sungguh bumi Bali, di luar cerah dengan pancaran matahari tetapi tak terasa bahang panasnya. Jarang kita lalui saat seperti ini di bumi Malaysia. Hajat di hati, aku ingin mengajak Ellai meneroka bumi penuh mistik ini sebentar lagi.

Aku tegakkan posisi badan. Lautan tanpa tebing terdampar luas di hadapanku. Hanyut seketika bersama hamparan warna biru tua menghiasi laut Bali. 

Satu kucupan nipis hinggap di pipiku. Aku alihkan mukaku. Laju jemariku mengelap bekas ciuman curi Ellai.

"Hi Morning!" Aku menyapa Ellai bersama segaris senyuman.

Ellai berdiri disampingku sambil mengusap lembut kepalaku.

"Awal bangun!"

"Ah hahh...teringin menikmati cahaya pagi matahari. Cantik sangat! Thanks!"

"Why thanks? For What?" Tangan kanan Ellai memegang erat bahuku.

"For bringing me here, spend our times together." Aku capai tangan kiri Ellai lalu aku tepuk perlahan-lahan. Ikhlas aku amat menghargai 'surprise' dari Ellai.

Ellai melebarkan senyuman, tanganku juga ditepuk lembut...

"Not a big deal, I am happy as long you are happy My Love."

"Sooo... Any where you plan to go for today?"

Bersinar-sinar mataku. Seolah-olah ada tenaga telepati yang boleh menghubungkan fikiran aku dan Ellai. Gerak keinginan aku, begitu mudah dibacanya.

"How about, you bring me to Kuta and Legian again, I ingat nak beli ole ole untuk dibawa balik."

"Yeah! Why not..Boleh singgah dekat pantai Kuta on the way kita balik nanti. Lagipun I tau you nak ke situ."

Aku terkesima. Betulkah?

"Macam mana you boleh tahu?"

Ellai tersenyum lebar....

"Six sense."

Aku meleraikan genggaman tangan Ellai...

"I'll take my shower first. We'll go for breakfast after this...." 

Sepantas mungkin aku berlari ke arah bilik mandi. Berdentum bunyi daun pintu aku hempas dari dalam bilik mandi. Malas aku hendak melayan kerenah entah apa-apa, Ellai.

'Six sense, konon....' Gumam aku.

Ellai tidak sempat menahan... Mengaru batang hidungnya. Kedudukkan pula seinci dari jarak pintu.

"Heiii... Please open the door! I would like to join you!" Bartalu talu daun pintu di ketuk, tapak tangan mula memerah. Langsung tidak dihiraukan. Semakin bising bunyi ketukkan di pintu.

Satu hari kelmarin gagal, malam tadi pun gagal. Bulan belum dimilikki secara total. Jarang dia pulang tanpa bekalan yang sepatutnya. Dah tu, banyak pula dia sudah melabur!

"Sorry Ellai... I mandi dulu! You tunggu sekejap." Aku menjerit melawan bunyi ketukkan Ellai. Boleh pekak gegendang telinga mendengar bunyi ketukkan tersebut.

"Ellai, stop it! Sakit telinga I."

Tak ada makna arahan aku. Malah semakin menjadi Ellai mengetuk pintu.

"I don't care! Open this door!"

Kali ini, kaki Ellai pula berkerjasama bergabung membuatkan bunyi semakin membinggit telinga.

"Gila!" Teriak aku dari dalam. Paip air aku tutup. Badan mandi tanpa sabun aku lap dengan kain tuala. Marah punya pasal! Aku tak kisah sama ada betul-betul bersih ataupun tidak.

"Nah! You nak mandi... you mandilah. I dah siap!"

Ellai terpinga-pinga memandang aku menonong keluar dari dalam bilik air. Padan muka! Dia ingat aku lembab sangat. Cinta tetap cinta tetapi akal aku tetap ada.

"Love, you dah siap?"

"Pakai jean dan singlet. Siap!" Aku atur kaki. Deras derap tapak kakiku keluar dari bilik.

"Jangan lama... lima minit. Tak siap I pergi dulu." Sesekali aku suka melihat mulut melopong Ellaijah Francis.

###

Setelah menjamu mata dan membeli beberapa pasang baju untuk dijadikan buah tangan bila balik nanti kami meluangkan masa berjalan di sekitar pantai Kuta. Menikmati panorama pelancong meluncur di permukaan air. Ombak ganas menjulang tinggi diredah tanpa sekelumit perasaan takut.

Sukar bagi aku untuk mengecam yang mana satu pelancong kulit putih atau kulit hitam. Pandangan kasarku mengagak bahawa kebanyakkan mereka adalah pelancong kulit hitam. Tidak mungkin bumi Bali tidak dijejaki oleh pelancong dari Benua Australia. Aku menconggak, bukankah kebanyakkan rakyat Australia berkulit putih? Aku pun berdiri di sebelah perkampungan Aussie!

Tidak puas mengenai jangkaan, aku tebarkan semula pandangan mata. Mencari identiti pelancong kulit putih. Tetap musykil. Yang ada cuma pelancong berkulit gelap!

"Apa hal?" Ellai bertanya.

Aku geleng kepala. Masih ingin menyembunyikan sesuatu yang menghantui aku dari tadi.

"Keliru? Tak tau mana satu kulit hitam atau putih?" Tanya Ellai lagi.

Aku menoleh. Hairan! Telepati lagi ke?

"You... tengok perhatikan lelaki bersama papan luncur. Dia sedang berjalan ke arah kita." Ellai pandang aku.

"Google dia dah di buka. Bagi tau I apa yang you nampak...."

Aku menjadi mak turut. Menurut sahaja usulan Ellai. Tak berkelip-kelip aku pandang lelaki gagah perkasa melintasi kedudukkan kami. Kulitnya hitam pekat... Tetapi sangat menakjubkan lingkaran matanya berkulit cerah!

"Tau dah?"

Aku angguk.

"Dah! Tutup mata tu!" Intonasi suara Ellai sedikit tinggi.

Aku buat tak faham isyarat suara Ellai. Semakin galak aku skodeng lelaki berbadan berketul-ketul yang berkeliaran mengusung papan luncur di situ. Free showed! Kalau tak tengok memang rugi!

"Rupanya mereka kulit putih."

"That is why... This is called Aussie village."

Aku angguk lagi. Faham! Mengenai satu lagi kepekaan hidup di bumi Bali. Mengenali lebih mendalam hal-hal duniawi.

Lenguh punggung, aku atur semula tempat duduk. Para peniaga perempuan di sekitar Pantai Kuta berulang kali menyapa aku untuk membeli barang mereka. Ada segolongan menawarkan khidmat 'menicure pedicure' di situ juga.

Paling menarik, khidmat mendandan rambut dreadlocks! Aku pandang Ellai. Dia angguk kepala.

"Berapa Mbak?" Aku mula menyoal si kakak dreadlocks.

"Lima puluh ribu, Mbak."

Aku angguk lagi. Dia memulakan tugasnya. Sekejap sahaja rambut panjang aku sudah didandan kemas.

"Cantik! Macam tourist Jepang."

Aku tersenyum mendengar kata ikhlasnya.

"Terima kasih, Mbak."

Ellai hulurkan kepinggan seratus ribu kepada wanita pertengahan umur itu.

"Simpan baki."

Inilah sikap Ellai yang membuatkan aku tertarik dari dahulu. Sikap pemurahnya!

"Terima kasih, Bang!" Wanita itu berlalu sambil menekup kedua belah tapak tangannya di bahagian dada. Berterima kasih terhadap ehsan pelancong bumi Bali.

"Cantik tak?" Aku libaskan rambut yang telah didandan di hadapan Ellai.

Ellai melarikan wajahnya... Ekor rambut aku hampir menyentuh mukanya.

"Cantik! Tak kira apa yang you pakai. You tetap cantik."

"Ya ka?" Aku uji pujian Ellai.

"La... memang betul you, cantik. Dah namanya pun Bulan." Tegas Ellai.

Aku kulum senyum. Simpan kemas dalam hati.

"Jom." Aku bangun. Tepuk-tepuk punggung. Menanggalkan pasir melekat di seluar. 

Ellai mendonggak... Pelik. Penuh tanda tanya.

"Where up to?"

Banyak kedai tattoo di sekitar Pantai Kuta. Aku tertarik untuk melakar sesuatu dijadikan kenangan bersama Ellai.

"Ellai... sakit tak masa kita buat tattoo?"

Ellai terkejut bila mendengar soalan aku.

"Why My Love?"

Aku mengelabah bila Ellai merenung dalam anak mataku.

"Nothing, cuma curious, sakit ke tak?" Aku duduk semula. Rundingan perlu diutarakan kepada Ellai. Aku bukan pandai untuk menyembunyikan niatku dari terperangkap oleh ilmu telepatif Ellai.

"Ohhh... Of course sakit my Dear, bayangkan without pain killer, beberapa batang jarum dilarikan di atas kulit kita, tambah lagi kalau kena isi yang tak banyak muscle, lagi sakit." Panjang lebar Ellai menerangkan pengalaman mentattoo badannya.

"Kalau sakit, than why you buat juga?" Aku panggung kepala untuk melihat anak mata Ellai.

"Perasaan lelaki kut... lebih macho, saja uji diri sendiri setakat mana boleh stand the pain." Tersenyum lembut Ellai menatap wajahku. Dikuis sedikit hujung hidungku. 

Aku telan liur payau...

'Nak buat ke tak?' Bisik hati mematah semanggat yang berkobar-kobar dari tadi.

"Why... you want to make one?" Dikedipkan mata sebelahnya dengan menayangkan senyuman simpul. 

'Arghh sudah! Ellai tau dah apa yang aku inginkan'

"Huhhh kan sakit tu, buat apa aku nak buat." Aku masih cuba mahu menyorokkan niat, kononnya biar menjadi surprise. 

"But in the case you nak buat juga. It's okay you boleh buat. Cantik apa?" Ellai sudah mengopak senyuman lebar.

'Ada hati nak buat, tapi tak mahu mengaku.' Ejek Ellai tanpa suara.

Ellai melabuhkan bibir lembutnya di atas ubun-ubunku.

"I know, what you thinking of, My Love."

Aku ketam sedikit lengan Ellai, bila dia boleh menebak niatku lagi...

"Hissshhh mana ada. Kan sakit tu."

"Yeah... I know who are you, My Love. Kalau setakat jarum sebesar tu, I don't think you takut sakit."

Alahaiii! Ini yang malas Ellai boleh membaca gerak bahasa badan aku.

"Tutt tutt tutt" Bunyi handphone Ellai meminta disambungkan. 

Ellai seluk saku seluar, diperhatikan sekejap...

"Excuse me for a while. I need to answer this call."

Mataku ikut gerakkan Ellai. Dia menapak jauh sedikit dari kedudukanku. Mungkin Ellai perlukan privasi!

Ellai melangkah lemah ke arahku tangan kiri dilarikan dicelah rambutnya. Dia duduk semula di sebelah kanan. Diam mematung,  perlahan Ellai angkat lembut tangan kiriku dibawa ke ribanya, ditepuk perlahan-lahan.

"We have to go back to our hotel now. Come let's go." Ellai bangun sambil menarik lembut tanganku untuk meneruskan langkah ke arah Toyota Prado. 

No comments:

Post a Comment