Saturday 14 June 2014

Hijrah Cinta, Bulan Bab 1

July 1997

Nada dering, telefon bimbit memekakkan telinga. Aku buka luas, Sling bag LV yang tersangkut di bahu.Tangan aku meraba-raba isi perut LV, mencari telefon bimbit untuk menjawab pangilan tersebut. Melalui nada dering ‘Nsync_Gone’, aku tahu bahawa Ellai, sedang menghubungi. Rindu bercampur dengan geram! Hari ini, sudah lima hari Ellai menyepikan diri.

Aku merenung telefon bimbit itu. Perasaan cuak mula bermukim. Nafas berat aku lepaskan, butang hijau ditekan. Telefon bimbit itu aku bawa ke tepi telinga.

“Hello my Lovely Bulan!” Mengekek Ellai ketawa menyapa aku.

Ternyata riang dan bahagia sungguh orang di sana. Tidakkah dia tahu bahawa, aku di sini merinduinya setengah mati?

“Hi! Where have you been?” Lemah aku bersuara. Ligat tangan aku, menyusun semula Sling Bag yang mengandungi buku latihan dan rujukan. Telefon bimbit, aku kepit di antara bahu dan telinga.

“Why? You miss me Dear?” Ellai si romantik cuba memainkan perasaan aku.

“Saja, I am asking about you. Rindu tu adalah tapi macam sia-sia.” Aku jual mahal! Sudahlah merindui dia, tetapi dibuat 'bodoh' sahaja. Geram! Lima hari dia menghilang, ke mana?

Gelak Ellai di sebelah sana semakin gelak. Aku pula semakin cuak!

“You, may guest where am I now?”

Sudah! Bukannya aku ada kuasa 'telepathic', mampu mengetahui kedudukannya sekarang? Buat apa aku hendak menyusahkan diri sendiri, merindui dia selama lima hari... Andainya, aku ada kuasa itu.

“I don’t know how to play hide and seek with you, on this phone, Ellai.”

Aku tahu mesti semakin lebar dia menyungging senyum. Mentertawakan rajuk aku.

“My Lovely Bulan, jangan merajuk sayang, cuba teka dulu. Saya berada di mana sekarang? Use your instinct, honey. Betul atau tidak saya tetap sediakan surprise for you.”

Surprise? I can smell something exciting. Ini yang buat aku lemah! Ellai tahu sangat macam mana nak menyejukkan hati yang sedang panas mendidih.

“Betul ke ada surprise? Kalau I cuba teka.” Aku memastikan tawaran Ellai. Telefon bimbit di tangan, dipegang lebih kejap.Teruja!

“Kalau mainkan I sekali lagi kamu siap nanti Ellai, lima hari hilang, senyap sahaja, you tak answer my call and reply my SMS too.” Aku menyambung. Meluahkan amarah yang sedang menggelegak.

“So sweet, my Lovely Bulan must be missing me a lot than. Agaknya banyak mana perasaan rindu, my Lovely Bulan untuk I?” Terkoyak luas senyuman maut Ellai, rasa tak sabar untuk memeluk si jantung hati setelah lima hari tidak menganyam kasih.

“Ellai, you ni suka tau tak dera perasaan I? Dah rasa tak bernyawa! Siksa tak tertanggung! Lain kali kalau macam ni baik you matikan dulu perasaan I ni.” Aku ayun kaki ke hulu ke hilir. Tidak tentu hala. Rindu tahap gaban!

“Hey baby! Chill up okay! I make it up for you. Just guest where am I now. And you will get your surprise my Love.”

“I tak bela toyol okay! Macam mana I nak tau you ada dekat mana. But as for fun I guest, may be you balik kampung kut?” Aku cuba bagi muka sikitlah tak banyak mana, masih sakit hati. Ada ke patut suruh teka, ingat apa aku ni jenis orang yang membela toyol ke.

“That is my sweet Lovely Bulan. The answer is wrong, but as promised, you still going to get your surprise. Later your cousin, Bungan will bring it to you. I hope you like it. Can’t wait to see you soon....” Kejutan tersebut, Ellai mesti kena bagi. Tidak betah lagi menanggung rindu yang setinggi puncak Himalaya.

“Ehhh! Why nak kena wait for Bungan. You tak boleh bagi tahu dulu ke? I am feeling excited now Ellai. Tak baiklah you dera I macam ni.”

“No, I woundn’t tell you. Kalau I bagi tahu. It’s not fun okay. I know you will love it. Just prepare yourself. I’ll meet you soon my Dear.”

“Okaylah in that case, what to do, I sabar sahajalah, tunggu Bungan bagi the surprise.”

Aku tekan butang 'Off' hand phone, di masukkan semula ke dalam Sling bag LV.

"Kak Bulan!" Dari jauh Bungan memanggil. Berjalan tergesa-gesa ke arah aku.

Aku mematungkan diri, menunggu Bungan menghampiri.

'Cepat juga budak ni sampai. Membawa kejutan itu, kut?' Minda aku berteka-teki.

"Ada apa Bungan?" Aku menyoal Bungan, setelah dia berdiri sambil tercunggap-cunggap di depan.

"Kura-kura dalam perahu, sudah tahu bertanya pula" Bungan cuba melawak denganku. Senyuman lebar, mempamerkan lesung pipi di ke dua belah pipinya.

'Sepupu aku ini, sungguh cantik!' Sempat pula aku memujinya dalam hati.

"Akak tanya pasal apa, ni? Dari jauh menjerit panggil, Akak... Tak baik anak dara, terlolong memekik macam tu." Aku menegur tindakan Bungan tadi. Terlalu 'brutal' sangat lagaknya tadi.

"Alaa... Akak janganlah marahkan Bungan. Bungan cuma excited nak bagi benda ni saja kat, Akak."

Bulat mata aku bila Bungan menyuakan kertas putih serupa tiket kapal terbang.

"Aihhh! Apa ni Bungan? Tiket untuk sapa ni?" Dalam keadaan terkejut aku membelek tiket tersebut, yang pelik atas nama aku dan distinasinya adalah Bali.

"Why? Terkejut ke?, tadi pun Bungan rasa terkejut juga masa Abang Issac memberikan tiket ini untuk diserahkan kepada Akak. So macam mana nak pergi ke tidak?"

Terbeliak biji mataku bila Bungan bertanya. Hisshhh... Siapa yang hendak menolak rezeki yang datang tergolek-golek macam ni.

"Sibuklah kamu ni Bungan. Ikut suka Akak, tengok mood macam mana." Aku cuba berdalih. Padahal dalam hati hanya empunya badan yang tahu... Melompat sampai ke langit!

Bungan mencebik. Tak puas hati dengan jawapan aku.

"Mana boleh macam tu Kak, Bungan pun kena tahu juga."

"Kamu tu masih mentah lagi Bungan, jangan masuk campur hal Akak dengan Abang Ellai."

"Mestilah Bungan kena tahu, Akak kan sepupu Bungan, kalau ada apa apa kan senang Bungan tolong cover Akak." Bungan cuba membeli jiwa aku. Tahu sangat dengan sikap manjanya.

"Nantilah tengok macam mana, kalau Akak ada rasa hati hendak pergi, Akak naik sahajalah kapal terbang, tiket dah ada kan?" Kening aku jongketkan sekadar mengusik Bungan.

"Yalah. Apa pun be safe with that King of Kasanova." Dia mengerling jam tangannya, menandakan sudah sampai masa untuk kelas yang berikut nya.

"Kelas nak mula dah ke?" Aku bertanya.

Bungan menggangguk.

"Saya minta diri dulu. Enjoy yourself... Bungan tahu mesti, Akak akan pergi juga." Dia melangkah laju meninggalkan aku bersama sekeping tiket kapal terbang itu.

"Bungan!"

Panggilan aku, membuat Bungan menghentikan ayunan langkahnya. Dia memusingkan badan tinggi lampainya. Serta mengoyak senyuman manis yang menampakkan kedua dua lesung pipinya.

"Ya, Akak. Kenapa panggil, Bungan?" tanya Bungan yang masih tersenyum manis dengan kedua lesung pipi terserlah indah.

Aku terkesima. Lesung pipinya memukau setiap kali mata aku memandangnya.

"Dengar kata, kamu 'date' dengan seseorang, boleh Akak tahu dengan siapa?" Aku merenung cuba untuk mengesahkan desas desus berkenaan adik sepupu aku yang baru masuk program matrikulasi di tempat yang sama.

"Ohh, bukan sesiapa pun. Not important to me at all. Lagipun saya tengah tunggu offer untuk kursus yang lain. He is... just for fun probably!" Jelas Bungan.

'Adoii macam mana Akak Bulan boleh tahu benda macam ni? Ingatkan dia cuma tahu benda disekitarnya sahaja.' Bungan bermonolog sendiri.

"Just take care of yourself Bungan, be careful with your step, Sis." Aku menitipkan pesan kepada Bungan. Aku tahu, Bungan agak liar tetapi teramat bijak.

Umur Bungan baru mencecah lapan belas tahun. Namun dia telah menginjak kaki ke menara gading. Semalam, Inak Unyie  memberitahu aku, perihal Bungan. Terpilih untuk melanjutkan pelajarannya ke Universiti Edinburgh di Scotland untuk belajar dalam bidang perubatan.

"And you will recieve your surprise soon Sis." Aku menggenyit kening serta tersenyum penuh makna. Pasti Bungan akan mendapat berita yang mengujakannya.

Mengekek Bungan ketawa bila melihat Bulan cuba mengenakannya.

"Okaylah Akak, I really have to go, my class is going to start, about anytime. A surprise for me too Kak!" Sambil menggeleng, Bungan sekali lagi melangkah dengan momentum maksima. Padanya, tutur kata aku, dianggap sebagai usikkan biasa sahaja.

Aku mengalihkan badanku dari terus memandang langkah Nur Jaziera Bungan. Nyanyian NYSC mendendangkan lagu Gone menjerit keluar dari arah dalam Sling bag LV yang masih tergantung di bahuku. Aku tetapkan langkah dengan tangan kiriku cuba meraba Nokia N92.

"Hi! Dah jumpa Bungan?"

"Ha ahh! She just left me for her's afternoon session class." Kaki masih aku hayun juga menuju asrama.

"So... How? Do you like it? It's Bali and I am waiting for you to come here."

Bibir bawah ku gigit senget cuba untuk menimbangkan 'surprise' dari Ellai. Hendak ditolak macam tak logik. Rugi beb tiket free, bila lagi boleh pergi ke Bali. Tawaran yang amat menarik. Tambah perencah dengan perasa rindu! Huhhhh payah!

Nafasku hempas lembut.

"Arrr... When you going to be back from Bali?" Mana tahu, kalau dia balik dalam sehari dua ni tak payahlah aku hendak mengendeng si Ellai di sana. Buang masa sahaja. Pungkuk pun tak panas lagi dah nak balik.

"About a week my Love. If you never come, I meet you in a week time then." Hehehe... Ellai kelentong Bulan, tak banyak sedikit sahaja.

Aku gigit bibir. Satu minggu lama sangat! Bagaimana harus aku menahan rindu yang semakin subur?

"Eeeee...pasal apa lama sangat tu? Missing you a lot, you know."

"That is the reason I bought the ticket for you. Joint me here, please? You know... just me and you... spending a quality time together." Pujuk Ellai.

Aku gigit bibir lagi. Ligat memikirkan tawaran dari Ellai.

"Ohhh... Really in that case I'll be there. Just hold on for me."

Terpaksa juga lah ikut 'surprise' Ellai tambah dalam hati pun memang teringin hendak ke Bali... Umpama sudah mengantuk disorongkan bantal.

"That is my Baby! I'll see you here than. Take care. Love you... muaaahhh." Ellai sudah melompat! Teruja! Rancangan menjadi.

Aku menggulum senyum mendengar kegembiraan Ellai di sana...

"Ya see you there! Love you too... bye." Aku putuskan talian. Telefon bimbit dari jenama Nokia dilempar ke dalam Sling Bag LV.

Pintu bilik asrama aku tolak perlahan. Sinar cahaya mata teruja aku bertembung dengan rakan sebilik.

"Hi! Ceria semacam ni. Dah berhari-hari aku nampak muka ni moyok. Apa cerita?"

LV aku letakkan di atas kerusi. Tiket kapal terbang ke Bali tadi aku tunjukkan kepadanya.

"Wow! This is awesome. Esok lagi tu...."

Aku mengganguk.

"Sanggup tuang kelas?"

Aku mengganguk lagi.

"Ni, tak main-main kan? Seriously nak kahwin?"

Aku mengganguk lagi. Mata berkelip-kelip.

"Dah bagi tahu orang tua?"

Aku mengeleng-geleng.

"Kena bagi tahu. Kita ni perempuan. Lelaki tu pula raja kasanova di seluruh kampus kita ni. Anak Datuk pula tu. Tak takut dia permainkan awak, Bulan? Banyak yang saya dengar dia ni suka mainkan perempuan. Makan, pakai lepas tu buang." Panjang lebar nasihat yang sering kali bermain di mulutnya.

Mata aku bertaut dengan wanita bertudung labuh itu. Perempuan Melayu yang cukup rendah diri. Di dalam bilik ini, dia bagaikan Kakak dan Ibu aku. Tidak pernah lekang dengan ingatan duniawinya.

"I'll try my luck, Zana. I am deeply in love with him. Tak boleh nak dipisahkan. Dah kena 'glue' dengan gam gajah." Aku tersenyum. Badan aku, disandarkan di bahunya.

Dia mengelus lembut rambut lebat aku.

"Kena ingat, Bulan. Bila bercinta semuanya nampak indah. Seperti nama awak... awak seorang wanita yang cantik, bijak, pandai dan berpelajaran. Jangan silap pertimbangan disebabkan nafsu semata-mata."

Aku mendiamkan diri. Ada benarnya kata-kata sahabat aku ini.

"Saya orang Islam. Jadi hidup saya berlandaskan agama. Tahu halal dan haram. Saya nak nasihat awak lebih-lebih pun tak boleh...." Lembut dia menuturkan kata-katanya.

"Suzana Mardiah, sudah tiga tahun kita sebilik. Awaklah yang paling banyak tahu mengenai perasaan saya. Dalam bilik ini kita bagaikan adik dan kakak. Saya orang Kristian dan awak, Muslim. Dan... saya terlalu hormatkan awak, Zana. Sebagai sahabat yang banyak menegur khilaf saya."

"Sebagai seorang sahabat saya wajib memperingatkan awak, Bulan. Kadang kala terlampau taksub dengan cinta Ellai. Saya minta maaf kalau terlalu menyibuk dalam hal awak."

Aku menoleh kepada Zana.

"Saya tak pernah tersinggung, Zana. Amat saya hargai sekali. Teguran awak, menyedarkan ketelanjuran saya. Lagipun, Ellai berjanji untuk menikahi saya, hujung tahun ini."

Dia tersenyum lembut. Terserlah manisnya. Menyejukkan mata yang memandang. Dia wanita yang punya prinsip tersendiri. Sukar untuk aku adaptasikan.

Suzana Mardiah, tergolong di dalam kategori orang-orang yang beriman. Tetapi, dia tidak pernah berpaling meninggalkan aku yang kadang-kadang hanyut dalam dunia cinta, Ellaijah Francis.

"Syukur, Alhamdullilah... lega telinga saya mendengar." Zana menadah tangan... "Saya doakan yang terbaik bagi awak dan Ellai." Sambung Zana.

Aku paut kejap badannya.

"Thanks, Zana. Awak kawan aku dunia dan akhirat."

"Bulan, saya keluar kejap. Berjemaah di Surau. Awak tak nak ikut saya?" Dia ukir sebuah senyuman ikhlas. Aku seperti biasa... Soalan itu sudah lali menyapa halwa telinga aku.

"Tak apalah, Zana. Hidayah belum milik saya." Kata aku. Mengusik wanita itu.

"Saya doakan, semoga awak akan bertemu hidayah... Tidak pernah berhenti selagi nyawa di kandung badan." Dia kedipkan matanya. Pintu bilik kami ditutup rapat.

Aku mengeleng-geleng. Usikan seperti itu tidak pernah berhenti dari hari pertama kami sebilik. Semakin aku mengenalinya semakin aku kagum dengan dia. Bersembahyang melebihi lima waktu. Tengah-tengah malam pun aku nampak dia bersujud di depan sejadah. Petang kalau ada kelapangan mesti dia akan mengalunkan ayat Al Quran. Gemersik suaranya sungguh merdu dan penuh syahdu. Aku mendengar, penuh kusyuk. Aku tidak mengerti... tetapi aku sangat kagum!

No comments:

Post a Comment